Nie wierz w prawdziwość niczego, co zobaczysz w internecie

A zwłaszcza zdjęć.

Photoshop już od kilkunastu lat jest jednocześnie zbawieniem dla retuszerów i grafików oraz zmorą dla każdego przeciętnego użytkownika sieci, który od czasu jego rozpowszechnienia się co rusz poddawany jest próbom odróżnienia zdjęcia oryginalnego od przerobionego. Internauci-weterani wiedzą, że do każdego zdjęcia należy podchodzić z nieufnością, a niektórzy poddają je nawet skrupulatnym analizom, by wykazać, że dana fotografia została poddana modyfikacjom. Niestety, w przypadku tych zdjęć, nawet najczujniejsze nie wychwyci, że ogląda starannie przygotowane oszustwo. Jak to możliwe?

Zafascynowany sztuczkami iluzjonistów oraz magików przygotowujących tradycyjne efekty specjalne Matthew Albanese sam postanowił zabawić się w tkacza iluzji, przygotowując własnoręcznie kilkanaście krajobrazów oraz scenek, które przy odpowiednim oświetleniu i pod właściwym kątem są nie do odróżnienia od miejsc stworzonych przez naturę. Jego prace wyglądają jednocześnie tak wiarygodnie i tak niewiarygodnie, że niezorientowany w użytych sztuczkach odbiorca nie będzie w stanie ocenić, czy dana fotografia to podróbka. Tutaj jesteśmy oszukiwani już na poziomie otwarcia i zamknięcia migawki (czy jak to tam profesjonaliści nazywają).

14 poniższych prac znalazłem na stronie Share Design, zaś zdjęcia w większej rozdzielczości możecie obejrzeć bezpośrednio na stronie artysty. To stamtąd wziąłem też listę przedmiotów, substancji i przypraw, których Albanese użył do zbudowania efektownych kompozycji. Po lewej możecie oglądać gotowe zdjęcie, zaś po prawej zaś jak to wygląda za kulisami. Jak widać, nie zawsze potrzeba Photoshopa, by całkowicie zakpić z naszej percepcji. Albo inteligencji.

Diorama z pergaminu, nici, farbowanych strusich piór, czekolady, drutu, taśmy maskującej, kawy, sztucznego mchu i bawełny.
Diorama z pergaminu, nici, farbowanych strusich piór, czekolady, drutu, taśmy maskującej, kawy, sztucznego mchu i bawełny.

 

Cukier gotowany w różnych temperaturach, sól, białka jajek, syrop kukurydziany, cukier puder, niebieski barwnik spożywczy i mąka.
Cukier gotowany w różnych temperaturach, sól, białka jajek, syrop kukurydziany, cukier puder, niebieski barwnik spożywczy i mąka.

 

Łąka ze sztucznego futra, chmury z bawełny, a góry z zaprawy murarskiej.
Łąka ze sztucznego futra, chmury z bawełny, a góry z zaprawy murarskiej.

 

Księżycowy pył z popiołu kominkowego. Reszta podłoża z zaprawy murarskiej, papieru i drutu. Ziemia to wideo z rzutnika.
Księżycowy pył z popiołu kominkowego. Reszta podłoża z zaprawy murarskiej, papieru i drutu. Ziemia to wideo z rzutnika.

 

Szkoło, pleksa, zaprawa, mech, gałązki, sól, pomalowane płótno i suchy lód. Woda to spadająca sól kuchenna fotografowana techniką długiej ekspozycji.
Szkoło, pleksa, zaprawa, mech, gałązki, sól, pomalowane płótno i suchy lód. Woda to spadająca sól kuchenna fotografowana techniką długiej ekspozycji.

 

Diorama ze stali, wełny, bawełny, pietruszki i mchu.
Diorama ze stali, wełny, bawełny, pietruszki i mchu.

 

Chmury z wacików, a diorama z bawełny, soli, gotowanego cukru, folii aluminiowej i piór.
Chmury z wacików, a diorama z bawełny, soli, gotowanego cukru, folii aluminiowej i piór.

 

Diorama z zaprawy murarskiej, bawełny i atramentu. Całość podświetlana sześcioma żarówkami 60-watowymi.
Diorama z zaprawy murarskiej, bawełny i atramentu. Całość podświetlana sześcioma żarówkami 60-watowymi.

 

Wydrapana w pomalowanym na czarno pleksiglasie błyskawica, podświetlona żarówką od tyłu.
Wydrapana w pomalowanym na czarno pleksiglasie błyskawica, podświetlona żarówką od tyłu.

 

Drewno, mech, żółty brokat, worki na śmieci, cukier, szczotki do czyszczenia butelek, kwiatów, nici, piasku, zaprawy murarskiej, drutu, papieru i różnokolorowych żarówek.
Drewno, mech, żółty brokat, worki na śmieci, cukier, szczotki do czyszczenia butelek, kwiatów, nici, piasku, zaprawy murarskiej, drutu, papieru i różnokolorowych żarówek.

 

Diorama zrobiona z orzechów włoskich, wosku świecowego, drutu, skorupek po fistaszkach, wełnianych kłaczków,  gipsu, farbowanej rozgwiazdy, mchu, gąbek, pasty do zębów, cukierków, gliny, piór, fig i gliny.
Diorama zrobiona z orzechów włoskich, wosku świecowego, drutu, skorupek po fistaszkach, wełnianych kłaczków, gipsu, farbowanej rozgwiazdy, mchu, gąbek, pasty do zębów, cukierków, gliny, piór, fig i gliny.

 

Efekt zorzy polarnej osiągnięto fotografując promień kolorowego światła na tle czarnej zasłony. Drzewa to fragmenty prawdziwych drzew, a gwiazdy to prześwitujące przez deskę korkową światło z innego źródła.
Efekt zorzy polarnej osiągnięto fotografując promień kolorowego światła na tle czarnej zasłony. Drzewa to fragmenty prawdziwych drzew, a gwiazdy to prześwitujące przez deskę korkową światło z innego źródła.

 

Całość składa się z zaprawy murarskiej, mchu, szczotek do butelek (sosny). Całość zbudowana na bazie stołu ogrodowego.
Całość składa się z zaprawy murarskiej, mchu, szczotek do butelek (sosny). Całość zbudowana na bazie stołu ogrodowego.

 

Powierzchnia Marsa wykonana z 5,5 kg papryki, cynamonu, gałki muszkatołowej, chili i węgla drzewnego.
Powierzchnia Marsa wykonana z 5,5 kg papryki, cynamonu, gałki muszkatołowej, chili i węgla drzewnego.

 

Zobacz też:

Reguła małego penisa, czyli jak kogoś zniesławić i nie trafić do pierdla

regula-penisa-zajawka

 

Podczas kręcenia tego filmu ucierpiały zwierzęta. Którego? Każdego

zwierzeta_zajawka

 

Najpiękniejsza kryptowaluta to… dzieło włóczęgów z początku XX wieku

hobo-zajawka