Nareszcie jakieś sensowne zastosowanie Instagrama

Ze wszystkich serwisów społecznościowych to właśnie Instagrama KWP powinno lubić najbardziej. Tymczasem, mimo tak wielkiego uwielbienia dla fotografii, jest to narzędzie często przeze mnie pomijanie świadomie lub po prostu nieświadomie zapominane. Od dawna próbowałem znaleźć odpowiedź, dlaczego tak się dzieje i doszedłem do wniosku, iż powodem jest prawdopodobnie brak możliwości dodawania nań zdjęć z poziomu komputera. Inna sprawa, że rzadko kiedy można znaleźć na Instagramie coś interesującego – ciekawe rzeczy najczęściej giną w zalewie jedzenia, autopromocji i miliona samojebek. Byłbym jednak niesprawiedliwy, gdybym napisał, że w ogóle nie można na nim natrafić na przykuwające wzrok rzeczy. Więc nie napiszę. Bo dzisiaj właśnie na taką trafiłem.

Rzecz dzieje się w Paryżu, a raczej w paryskich muzeach, które niedawno wspólnie uruchomiły jedną internetową platformę, gdzie obejrzeć można obrazy, fotografie oraz inne muzealne eksponaty bez wychodzenia z domu i stania w niekończących się kolejkach. Chcąc nieco wypromować tę inicjatywę ich działy PR zorganizowały też akcję, do której zaprosili znanych nad Sekwaną użytkowników Instagrama, by ci wykazali się kreatywnością. A dokładniej rzecz biorąc – kreatywną odtwórczością. Poprosili 10 osób znanych z tego, że są w internecie znani, o przeniesienie dziesięciu mniej lub bardziej znanych obrazów i fotografii do współczesności.

Louis Antoine Léon Riesener (1808-1878). Théophile Gautier (1811-1871). Pastel, 1850. Paris, maison de Balzac. © Maison de Balzac / Roger- Viollet
Louis Antoine Léon Riesener (1808-1878). Théophile Gautier (1811-1871). Pastel, 1850. Paris, maison de Balzac. © Maison de Balzac / Roger- Viollet
I wyszło coś takiego właśnie. (fot. Avner Peres)
I wyszło coś takiego właśnie. (fot. Avner Peres)

Internauci przyjęli wyzwanie, a stworzone przez nich uaktualnione wersje dotarły do nieco młodszych użytkowników sieci, którzy tym samym zostali wystawieni na działanie kultury. Można przypuszczać, że dla sporej części z nich był to właśnie pierwszy z nią kontakt, gdyż młodzież ostatnimi czasy nieco stroni od miejsc, gdzie może zostać poddana jej szkodliwym wpływom. Wariacje na temat prac Nègre’a, Bouchera i Modiglianiego można też podziwiać analogowo na paryskim dworcu Gare Saint-Lazare, gdzie pokazywane będą do końca lipca.

François Boucher (1703-1770). Portrait présumé de Marie-Emilie Baudouin, fille du peintre. Huile sur toile, entre 1758 et 1760. Paris, musée Cognacq- Jay. © Musée Cognacq-Jay / Roger-Viollet
François Boucher (1703-1770). Portrait présumé de Marie-Emilie Baudouin, fille du peintre. Huile sur toile, entre 1758 et 1760. Paris, musée Cognacq- Jay. © Musée Cognacq-Jay / Roger-Viollet
Zaryzykuję stwierdzenie, że uczeń przerósł mistrza. (fot. Audrey Pirault)
Zaryzykuję stwierdzenie, że uczeń przerósł mistrza. (fot. Audrey Pirault)

Paris Musées zachęcają wszystkich internatów do wzięcia udziału w zabawie i publikowanie swoich wersji klasycznych (i nieco mniej klasycznych) dzieł korzystając z hashtagu #ParallelesParisMusées. Tam też znajdziecie więcej zdjęć, dotychczas zmieszczonych przez innych użytkowników Instagrama.

Georges Clairin (1843-1919). Portrait de Sarah Bernhardt (1844-1923). Peinture à l’huile, 1876. Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Petit Palais. © Petit Palais / Roger-Viollet
Georges Clairin (1843-1919). Portrait de Sarah Bernhardt (1844-1923). Peinture à l’huile, 1876. Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Petit Palais. © Petit Palais / Roger-Viollet
(fot. Sabine)
(fot. Sabine)

Ary Scheffer (1795-1858). Le Giaour. Huile sur toile, 1832. D'après "Le Giaour" de Lord Byron. Paris, musée de la Vie romantique. © Musée de la Vie Romantique / Roger-Viollet
Ary Scheffer (1795-1858). Le Giaour. Huile sur toile, 1832. D’après „Le Giaour” de Lord Byron. Paris, musée de la Vie romantique. © Musée de la Vie Romantique / Roger-Viollet
(fot. Aaram Anis)
(fot. Aaram Anis)

Marcel Bernard (1902 - 1991). Jean Moulin aux Arceaux près de la promenade du Peyrou à Montpellier. Photographie, Février 1940. © Legs. Antoinette Sasse, Musée du Général Leclerc/Musée Jean Moulin
Marcel Bernard (1902 – 1991). Jean Moulin aux Arceaux près de la promenade du Peyrou à Montpellier. Photographie, Février 1940. © Legs. Antoinette Sasse, Musée du Général Leclerc/Musée Jean Moulin
(fot. Nan Lawson)
(fot. Nan Lawson)

Charles Nègre (1820 – 1880). Les ramoneurs en marche, Paris. Photographie, entre 1851 et 1852. Paris, musée Carnavalet. © Charles Nègre / Musée Carnavalet / Roger-Viollet
Charles Nègre (1820 – 1880). Les ramoneurs en marche, Paris. Photographie, entre 1851 et 1852. Paris, musée Carnavalet. © Charles Nègre / Musée Carnavalet / Roger-Viollet
(fot. discret)
(fot. discret)

Antoine BOURDELLE (1861-1929). Isadora. Plume et encre de Chine, aquarelle sur papier vélin, 1909-1929. Paris, musée Bourdelle. © Musée Bourdelle / Roger-Viollet
Antoine BOURDELLE (1861-1929). Isadora. Plume et encre de Chine, aquarelle sur papier vélin, 1909-1929. Paris, musée Bourdelle. © Musée Bourdelle / Roger-Viollet
(fot. V A L E N T I N)
(fot. V A L E N T I N)

Animal monstrueux gardien de tombe 椆ऽْ. Bois. Paris, musée Cernuschi. © E. Emo et Cl.Tachdjian / Musée Cernuschi / Roger-Viollet
Animal monstrueux gardien de tombe 椆ऽْ. Bois. Paris, musée Cernuschi. © E. Emo et Cl.Tachdjian / Musée Cernuschi / Roger-Viollet
(fot. Rafael Mantesso)
(fot. Rafael Mantesso)

Amedeo Modigliani (1884-1920). Femme aux yeux bleus. Huile sur toile, vers 1918. Paris, musée d'Art moderne. © Musée d'Art Moderne / RogerViollet
Amedeo Modigliani (1884-1920). Femme aux yeux bleus. Huile sur toile, vers 1918. Paris, musée d’Art moderne. © Musée d’Art Moderne / RogerViollet
(fot. Stephanie)
(fot. Stephanie)

Léon Bonnat (1833-1922). Portrait de Victor Hugo. Huile sur toile, 1879. Paris, Maison de Victor Hugo. © Maisons de Victor Hugo / Roger-Viollet
Léon Bonnat (1833-1922). Portrait de Victor Hugo. Huile sur toile, 1879. Paris, Maison de Victor Hugo. © Maisons de Victor Hugo / Roger-Viollet
(fot. valhery)
(fot. valhery)

Źródło: Mental Floss