(NOTKA NA MARGINESIE: Nie wszyscy czytelnicy KWP pewnie wiedzą (a ci, którzy wiedzą, pewnie już nie pamiętają), że blog w takiej formie, jaką widzicie obecnie istnieje właściwie od roku, kiedy postanowiłem przenieść go z blogosfery blox.pl na znacznie przyjaźniejszego WordPressa. Wszystkie wpisy, jakie zostały opublikowane pod starą domeną, zostały teleportowane tutaj, jednak dopiero teraz zauważyłem, że część z nich w ogóle nie jest widoczna w wyszukiwarce Google i praktycznie przez nikogo nie odwiedzana, a szkoda, bo część z tej części jest zaiste zajebista (ironizuję). Dlatego póki trwa wiosna, zdecydowałem się na małe porządki, by doprowadzić do ładu i składu przepastne (sarkam) archiwum KULTURĄ W PŁOT. Poniżej prezentuję jeden z wpisów, nad którym napracowałem się chyba jak dotąd najbardziej, a który może okazać się użyteczny i interesujący nie tylko dla studentów filmówki.)
Jeśli po przeczytaniu tytułu tego wpisu, zastanawiacie się, co to za bełkotliwy słowotok neologizmów, to spieszę z wyjaśnieniem. W dzisiejszych czasach, kiedy wszystko wskazuje na to, że twórcom filmowym praktycznie skończyły się pomysły na produkcje oryginalne, triumfy święcą historie poddawane nużącemu recyclingowi. Rok 2012 ma być rekordowy pod względem ilości kontynuacji/remaków znanych już produkcji – wg wstępnych szacunków, w ciągu najbliższych 11 miesięcy doczekamy się premier przynajmniej 70-80 filmów, z którymi albo mieliśmy już do czynienia, albo dopisującymi dalszy ciąg do dzieł już istniejących.
Zainspirowany słowniczkiem zamieszczonym w lutowym numerze magazynu Empire, postanowiłem przygotować polską wersję krótkiego leksykonu terminologii franczyzowej, tj. definiującej różne podgatunki poszczególnych odsłon danej, najczęściej wysokobudżetowej, serii. Poniżej znajdziecie zestawienie pojęć, które każdy szanujący się miłośnik kina głównego nurtu znać powinien. A jeśli nie zna, to za chwilę pozna. I po chwili zapomni.
Sequel – druga część filmu, która rozwija wątek znany z części pierwszej albo przedstawia nową przygodę tych samych bohaterów. (Rocky II [1979], Nieśmiertelny II [1991])
Threequel – kontynuacja sequela, najczęściej niedorównująca mu poziomem, nie wspominając już o części pierwszej. Jego kontynuacje to fourquel, fivequel, sixquel itd. (Superman III [1983], Piła III [2006])
Prequel – kontynuacja danej produkcji, przedstawiająca wydarzenia poprzedzające dotychczasową część pierwszą. (Geneza planety małp [2011], X-Men: Pierwsza klasa [2011])
Midquel – kontynuacja, której akcja pokrywa się częściowo z wydarzeniami poprzedniej odsłony serii. Zazwyczaj wypełniająca lukę chronologiczną. (Bambi II [2006], Piła IV [2007])
Sidequel/Parallaquel – kontynuacja, której akcja rozgrywa się równocześnie z wydarzeniami części poprzedniej, często pokazująca tę samą historię z perspektywy innych postaci. (Listy z Iwo Jimy [2006])
Interquel – kontynuacja, której akcja rozgrywa się pomiędzy wydarzeniami pokazanymi w dwóch poprzednich częściach danej serii. (Gwiezdne wojny: Wojny klonów [2008], The Chronicles of Riddick: Dark Fury [2004])
Pseudosequel – kontynuacja, która jest tylko pozornie związana z częścią poprzednią. (Titanic II [2010], Za kilka dolarów więcej [1965])
Remake – nowa wersja filmu, która zachowuje kluczowe elementy oryginału, struktury fabularnej i bohaterów. Czasami kręcona na zasadzie odtwarzania identycznych ujęć. (King Kong [2005], Psycho [1997])
Re-imagining – (inne wyobrażenie) nowa wersja filmu, która zmienia kluczowe elementy fabuły i bohaterów, najczęściej osadzająca materiał źródłowy w zupełnie nowych ramach. (King Kong [1976], Planeta Małp [2001])
Reboot – kolejna część danej serii, która ignoruje wszystkie jej poprzednie odsłony, zeruje chronologię i przedstawia bohaterów na nowo, często ze zmienionymi cechami charakteru czy wyglądu. (Batman: Początek [2005], Niesamowity Spider-Man [2012])
Retcon – kolejna część danej serii, która ignoruje jedną lub więcej jej wcześniejszych odsłon, ale nie te, które poprzedzają te pominięte. (Superman: Powrót [2006], Nieśmiertelny III [1994])
Adaptacja – przeniesienie powieści, sztuki, serialu, komiksu, gry wideo, gry planszowej, a nawet linii zabawek czy parku rozrywki na wielki ekran (Rzeka tajemnic [2003], Transformers [2007])
Readaptacja – film, który z pozoru jest remakiem, a tak naprawdę nową adaptacją tego samego materiału źródłowego, nie będącego innym filmem. Niektóre rebooty, często omyłkowo, nazywa się readaptacjami. (Prawdziwe męstwo [2010], Ben-Hur [1959])
Reinterpretacja – bardzo luźna adaptacja, która zmienia materiał źródłowy do tego stopnia, że ten staje się niemal nierozpoznawalny jako źródło danej adaptacji. (Słodkie zmartwienia [1995], Zakochana złośnica [1999])
Spin-off – kontynuacja losu jednego z bohaterów danego filmu, który najczęściej nie był główną postacią danej produkcji, a który otrzymuje swoją własną historię opowiedzianą w szerszej perspektywie. (Wydział pościgowy [1998], Elektra [2005])
Cross-over – film, w którym występują bohaterowie znani z dwóch kompletnie różnych produkcji, najczęściej po to, by spuścić sobie łomot. (Freddie kontra Jason [2003], Obcy kontra Predator [2004])
Instalment – (dosł. „odcinek” / „rata”) często mylona z sequelem kontynuacja, opowiadająca dalszy ciąg jednej historii, która może ciągnąć się przez wiele filmów. (Władca pierścieni: Dwie wieże [2002], Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje [1980])
Co o tym sądzicie? Nie za dużo tego badziewia?
PS: Zdjęcie w nagłówku nie jest wybrane przypadkowo, w myśl złotej zasady sequeli: WIĘCEJ, MOCNIEJ, BARDZIEJ.
„Reboot – kolejna część danej serii, która ignoruje wszystkie jej poprzednie odsłony, zeruje chronologię i przedstawia bohaterów na nowo, często ze zmienionymi cechami charakteru czy wyglądu. (Batman: Początek [2005]”
Ale przecież Batman: Początek [2005] wcale nie ignorował i zerował chronologii Batmana z 1982. Był do niego wprowadzeniem. Rebotem był dopiero The Dark Knight [2008].
PolubieniePolubienie
Batman: Początek zerował serię, dodając wątek o przeszłości nietoperza i sposobach, w jaki nabył swoje umiejętności. Był co prawda oparty chyba na innym komiksie (nie znam się, nie bij), ale powielał wiele wątków znanych z Burtonowskiego Batmana, nieco przeinaczając postaci, część dodając, a część przenosząc do następnej części.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Części z tych określeń nie znałem, przydadzą się (chociaż, tak jak to przepowiadasz, pewnie i tak za chwilę zapomnę). 😉
Fajne opracowanie! 🙂
Ogólnie to ktoś powinien zrobić reboot Hollywood.
PolubieniePolubienie
Jedyną supermocą Batmana są pieniądze… 😛
PolubieniePolubienie
Temat stary ale się wypowiem koledze który pisał artykuł definicja słowa reboot pomyliła się z definicją słowa restart którego nawet nie ma zawartego za to są jakieś Pseudosequel albo Threequel słowa które nikt oprócz autora nie stosuje wsród krytyków filmowych, ech szkoda gadać
PolubieniePolubienie
Może są rzadko używane, ale wierz mi, funkcjonują tu i ówdzie 🙂
PolubieniePolubienie
Może ktoś to tam stosuje, ale to nie są poprawne i powszechne formy.
PolubieniePolubienie
Stosowane są tylko te określenie:
prequel – część poprzedzająca wydarzenia z części pierwszej
sequel – chociaż „se” pochodzi od second to to określenie jest stosowane jako kontynuacja niezależnie od tego, czy jest to druga, trzecia, czy dziesiąta część. Zatem w mediach stosuje się słowo sequel jako kontynuacja.
Remake – odświeżona wersja starej dzieła.
To 3 często używane słowa. Nawet nigdy się nie zderzyłem ze słowem midquel i sidequel, a to właśnie szukając tych słów znalazłem artykuł.
PolubieniePolubienie
Znaczy, że mocno branżowo pocisnąłem 🙂
PolubieniePolubienie